módszereink
Módszereink
Ezekkel a módszerekkel dolgozunk.
Mediáció
A mediáció a konfliktusok megoldásának gyors és hatékony módja közvetítő segítségével.
A mediáció (magyarul közvetítés) az alternatív vitarendezés egy speciális formája, melynek lényege, hogy két fél vitájában – mindkét fél közös beleegyezésével – egy semleges, harmadik fél (a mediátor) jár közben úgy, hogy a vita tartalmi eldöntésébe nem avatkozik bele, viszont segíti a feleket, hogy megtalálják a számukra elfogadható közös megoldást.
A mediáció nem terápia és nem a múltbéli sérelmek elemzéséről szól, hanem az aktuális igényekre, szükségletekre koncentrál. Ezeket feltárása mentén a felek a jelenben, a jövőre nézve találnak hosszútávon is működő, minden érintett számára elfogadható, (nyertes-nyertes) megoldásokat.
Coaching
A coaching olyan kreatív folyamat, amelyben a coach és az ügyfél (coachee) partneri együttműködés keretében közösen dolgoznak azon, hogy az ügyfél elérje célját és személyesen és szakmailag is a legtöbbet hozza ki magából.
A coach nem ad tanácsot, hanem kérdezéstechnikával és coach eszköztárával abban segít, hogy ügyfele a témájában, az elakadásaiban új nézőpontot találjon, más szemszögből is meglássa a dolgokat és a lehető leghatékonyabban tudja mozgósítani erőforrásait célja eléréséhez, megvalósításához.
Szupervízió
A szupervízió olyan esetmegbeszélésen alapuló, támogató folyamat, melynek célja a kompetencia és hatékonyság növelése, a mentális egészség megőrzése és a munkahelyi kiégés megelőzése a tapasztalatokból való tanulás és a szakmai tevékenység reflexiója mentén. A szupervízor szakmai elakadások, kapcsolati nehézségek feloldása esetén segít, mely által javul a szupervíziót igénybe vevő motiváltsága, stressztűrő- és együttműködési képessége.
Facilitáció
A facilitáció elősegíti és megkönnyíti a csoporton belüli együttműködést és hatékony csapatmunkát egy adott cél elérése érdekében.
A facilitátor egy olyan pártatlan segítő, aki elősegíti a csoporton belüli kommunikációt, bevon mindenkit a folyamatba, fokozza a csoporthatékonyságot, segít a problémák beazonosításában, a közös célok megértésében és támogatja a csoportot a megoldások megtalálásában és a konszenzusos döntéshozatalban. A facilitátor nem foglal állást az adott témában, hanem úgy vezeti a folyamatot, hogy a csoport képes legyen a számukra fontos célokra koncentrálni.
Pszichológia
A pszichológia az emberek egyéni lelki, érzelmi, mentális folyamataival, ill. kapcsolataival foglalkozik. Olyan stresszel terhelt élethelyzetekben nyújt segítséget, amiben az eddigi tapasztalatok, megküzdési stratégiák nem működnek, félelmekkel, hangulatváltozásokkal, elakadásokkal küzdünk, indokolatlanul jelentkeznek testi tünetek és emiatt rosszul érezzük magunkat a bőrünkben.
A pszichológus bizalmi kapcsolatot épít ki ügyfelével, megkeresi a problémák gyökerét, vizsgálja az emberi gondolkodást, viselkedést, a személyiség működését; feltárja, hogy mi történik a személyen belül, fényt derít a lélektani folyamatokra, elemzi a gyermekkori traumákat, új gondolkozási mintákra, szokásokra bátorít, viselkedésbeli változást próbál előidézni.
Szexuálpszichológia
A szexuálpszichológia az intimitással, szexuális együttléttel kapcsolatos elakadásokkal, nehézségekkel foglalkozik. Gyakori téma e körben a nemi identitás, szexuális orientáció, szexfüggőség, perverziók, fétisek, funkciózavarok, mint pl.: vaginizmus, fájdalmas közösülés, merevedési problémák, korai magömlés, orgazmus zavarok, stb., amik sok esetben kapcsolati problémákhoz vezetnek. A szexuálpszichológus segít a szexuális életre való felkészítésben, a szexuális egészség fejlesztésében, a szexuális problémák mögötti tényezők feltárásában, hogy boldog és kiegyensúlyozott szexuális életet élhessen.
Gyermekpszichológia
A gyermekek fejlődésük során folyamatosan változnak, tapasztalatokat szereznek, formálódik a személyiségük. A különböző életkori sajátosságok és változások mentén a szülők és a gyermek is rengeteg kihívással találkozik, mint pl.: viselkedési és beilleszkedési problémák, testi problémák, alvászavar, szorongásos tünetek, testvérféltékenység, teljesítménykényszer, önértékelési problémák, iskolai problémák, kamaszkori nehézségek, válás, haláleset feldolgozása, stb.
A gyermekpszichológia abban nyújt támogatást, hogy a gyermek fejlődésében fellépő változásokat, nehézségeket, elakadásokat a gyermek és a szülők, ill. környezetük hatékonyan tudják kezelni, megoldani.
A gyermekpszichológus támogatja a szülőket, hogy az életkorral és más konfliktusokkal járó változásokat jól tudják kezelni, segíti a gyermekkel történő kommunikációt, tippeket, praktikákat ad a megoldáshoz és segít helyreállítani a gyermek-szülő kapcsolatot.
Párterápia
Minden párkapcsolatban vannak kihívások és nehezebb időszakok, melyek hátterében sok esetben kommunikációs és viselkedési problémák, félreértések, féltékenység vagy egy harmadik személy áll, ami megterheli a párkapcsolatot, folyamatos feszültséget és konfliktusokat okoz. Ha a pár úgy érzi, hogy nem tudják, hogy állítsák helyre a kapcsolatot vagy kételkednek, hogy helyrehozható-e egyáltalán, gyakran szakítást, válást fontolgatnak. A párterápia a pszichoterápia speciális fajtája, általában hosszabb, több alkalmas folyamat,
abban segít, hogy a párok jobban megértésék egymást, hatékonyabban kezeljék a vitáikat, konfliktusaikat és segít meghozni a döntést, hogy hogyan lépjenek tovább a nehéz helyzetből.
Családterápia
A családterápia középpontjában a család, annak alrendszerei és az egyén családi kapcsolatai állnak. Célja a családok mentális egészségének megőrzése, a család működési zavarainak megoldása. Segítségével a család átlendülhet a nehézségeken, változáson, átalakuláson, a családtagokat pedig mentális vagy viselkedési problémáik megoldásában támogatja.
A családterapeuta rendszerben gondolkodik, életciklusváltásokkal dolgozik, azt vizsgálja, mi történik a személyek között, a családtagok viszonyaiban, egymással való viselkedésükben.
Különféle kommunikációs és akciós technikákkal, szimbolikus terápiás módszerekkel és interakciókkal segíti elő a változást.
Pszichopedagógia
A gyógypedagógia tudomány területén belül, a pszichopedagógia eszköz és módszertára hivatott arra, hogy az érzelmi-és viselkedési zavarokkal, tanulási és teljesítmény zavarokkal, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségekkel küzdő gyermekeknek, fiataloknak és családjuknak segítséget nyújtson. A módszer tartalmazza a diagnosztikus, fejlesztési és terápiás eljárásokat is olyan problémák kezelése esetén, mint például az agresszió, szorongás, érzelmi zavarok, kapcsolati, kötődési zavarok, szelektív mutizmus, magatartási problémák, dacos, engedetlen, kötekedő vagy deviáns viselkedés, figyelemzavar-hiperaktivitás, kényszeres viselkedés, krízishelyzetek, traumatizált fejlődés, az iskolai teljesítmény zavarai. Szemléletében gondot fordít a gyermekre és közvetlen környezetére egyaránt. A konkrét, gyermekre irányuló foglalkozások mellett feltérképezi és segíti a család egészének működését, a nehézségek leküzdését, a gyermekkel foglalkozó pedagógusok munkáját, tanácsadás formájában az azonnali helyzetkezelésre és a hosszú távú lehetőségek tekintetében egyaránt.
Gyász- és veszteségfeldolgozás
A gyász- és veszteségfeldolozás olyan esetekben jelent nagy segítséget, amikor azért nem tudunk boldog és kiteljesedett életet élni, mert nehezen megy a történtekkel való megbékélés.
Ez rendszerint olyan témákat érint, amelyekben érzelmileg erősen kötődtünk valakihez vagy valamihez, mint pl. a haláleset, válás, költözés, munkahely elvesztése, bizalomvesztés, stb…
Ilyenkor a történtek és a múlt eseményeinek a rabjaivá válhatunk és nagyon nehéz előre tekinteni, megküzdeni a félelmeinkkel és továbblépni.
A gyász- és veszteségfeldolgozó szakember ebben a komplex lelki folyamatban segít, hogy a veszteségre fájdalom és bűntudat nélkül tudjunk tekinteni és a veszteségek hatékony érzelmi feldolgozása megtörténjen, teret adva ezáltal annak, hogy az élet szépségeit újra felfedezzük és megéljük.
Tanácsadás
A tanácsadás olyan interaktív tanulási, fejlődési folyamat, amely a szakértő tanácsadó és ügyfele, a tanácsot kérő között zajlik.
A tanácsadó szakember abban segít, hogy ügyfele képes legyen átlátni a helyzetet, megfogalmazni igényeit, szükségleteit, érzéseit. A tanácsadó az ügyféllel közösen elemzi a helyzetet, rávilágít az összefüggésekre és elősegíti a döntést, ill. a cselekvési terv felállítását.
A tanácsadás célja, hogy a tanácsot kérő ügyfél saját maga is képes legyen az adott élethelyzetben felmerült szituációt, problémát, a tanácsadáson megszerzett tudás, készségek segítségével kezelni, megoldani.
Képzés
A képzés valamely új tudás, nagyobb mennyiségű ismeretanyag elsajátítását teszi lehetővé, rendszeres, intézményesített formában. A képzés során szoros egységben zajlik a tanítás és tanulás folyamata, mely egyrészről a tanulás célirányos irányítását és a tudás eléréséhez szükséges tevékenységek megszervezését jelenti, másrészről pedig a résztvevő aktív tevékenységét az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával kapcsolatban.
A képzésen az ismeretek közvetítése közben fejlődik a képzésben résztvevő gondolkodása és képességei.
Tréning
A tréning olyan komplex képzési módszer, amelynek során a tréning céljának megfelelően kompetenciafejlesztés történik a résztvevők aktív közreműködésével. A tréning többrétű, mert nemcsak elméleti ismeretátadás történik, hanem feldolgozás, az ismeretek alkalmazását elősegítő gyakorlás és visszacsatolás is. A tréner több klasszikus elemmel dolgozik, pl.: előadás, szemléltetés, megbeszélés, elemézés, értékelés, gyakorlat, ill. különböző interakciók és általában kiscsoportos keretek között zajlik.
A tréningen megszerzett tudás segíti a résztvevőket, hogy azt saját tevékenységi körükben alkalmazni tudják, mindeközben fejlődik személyes kompetenciájuk is az adott témával kapcsolatban.
Workshop
A workshop olyan csoportos műhelymunka, melynek során nem oktatási vagy fejlesztési tevékenység történik (ezt ugyanis sokan összekeverik), hanem valamilyen ismeret feldolgozása, felmerülő probléma megoldása az adott témára fókuszálva, a kitűzött cél közös elérése érdekében a résztvevők aktív közreműködése révén.
A workshopot facilitátor vezeti, aki abban segíti a résztvevőket, hogy a közös gondolkodás létrejöjjön, a szükséges információkat a csapat megossza egymással, az érvek, vélemények, viták konstruktív módon támogassák a tervezési és megvalósítási folyamatot, hogy végül a kívánt eredmény megszülessen és a csapat elérje a célját.